למידה, ניתוח ואיפיון
הנדבך הראשון והחשוב מכל הינו נדבך ה"דע את עצמך ודע את אויבך" עימות מקצועי עם המוצר והחברה ועם המתחרים ושוק המטרה הוא הבסיס לכל תוכנית אסטרטגית. עסקית, ארגונית או שיווקית.
מהם הנתונים אליהם עלינו להגיע במדוייק ככל האפשר?
המוצר והארגון
מהו המוצר?
נדל"ן למגורים, משאבת דישון, קוסמטיקה לכלבים, קפה מיובא ? וכאשר אני מתייחס ללמידה אני מתכוון ללמידה מעמיקה של המוצר, תהליכי הייצור או היבוא שלו, השימוש במוצר, יתרונותיו של המוצר, חסרונותיו, המוצרים הזהים או הדומים לו, מבנה השרות (במקרה של מוצר שרותי) מה מבנה החברה ו/או המפעל, הכוחות הפועלים בו ומשפיעים על המוצר הסופי ושיווקו.
סביבת החיים הנוכחית של המוצר-איסוף מודיעין וניתוחו
מי הוא קהל המטרה של המוצר, היכן הוא נפגש עם קהל המטרה - מהן נקודות המכירה, מהן נקודות החשיפה למוצר (פרסום, תערוכות וכו'), כמה הוא עולה, מה הם המגמות בענף בו הוא פועל, מי הם המתחרים שלו, מוצרים דומים או זהים, מוצרים הנותנים מענה לאותו צורך, מה מחירם, מי הם מנהיגי השוק ועוד.
איסוף מידע על תפיסת המוצר/מותג ומיקומו בתודעת ציבור הצרכנים
ניתוח זה חשוב ביותר בכדי לזהות את נקודת הזינוק אל מרוץ השיווק. כיצד נתפס המוצר, כיצד נתפס היצרן/המשווק, מהי תרומת היצרן/המשווק למיצוב המוצר, ועוד.
לימוד האסטרטגיה העסקית
בכדי לסנכרן את תכנית השיווק עם המציאות העסקית, ולא "סתם" למלא חוברת בעצות וניתוחים אקדמיים שבינם לבין התכנות יישומן אין ולא כלום, יש להבין את מגמות הנהלת החברה, השקעות, התרחבות ייצורית, התרחבות מכירתית (פתיחת נקודות מכירה נוספות, שימוש האמצעי מכירה נוספים, יכולת עמידה ייצורית בגידול מאסיבי בהזמנות...) אלה ישלימו את התמונה הכוללת עליה ניתן להתחיל לבנות תכנית אסטרטגית שיווקית.
שלב הלמידה מתבצע במספר מודלים של איסוף מודיעין, סקרים (המתבצעים על ידי מכוני סקרים) סקרי שוק, (מדגמיים, עומק וכו') סקרי דעת קהל, ועוד. בחלק מהמקרים ראיונות עומק עם החברה והמשווקים יפיק חומר לניתוח, בחלק מהמקרים הכרות מוקדמת עם השוק תספק תשובות. והכל בהתאם למקרים הפרטניים.
ניתוח הממצאים
איסוף מודיעין מדויק, מעמיק ורחב ככל האפשר הינו רק נדבך ראשון, חשוב אך ראשון, הנדבך השני הינו נדבך ניתוח הממצאים, ניתוח מדייק יביא למסקנות יצירתיות ואופרטיביות אשר יהוו תשתית לכל אסטרטגיה שיווקית (ו/או ארגונית). ניתוח הממצאים יפרוש בפנינו תמונה בהירה ועדכנית של – המוצר, המתחרים, קהל המטרה, סביבת החיים שלו ועוד
השלב הבא: בניית אסטרטגיה שיווקית
מהם הנתונים אליהם עלינו להגיע במדוייק ככל האפשר?
המוצר והארגון
מהו המוצר?
נדל"ן למגורים, משאבת דישון, קוסמטיקה לכלבים, קפה מיובא ? וכאשר אני מתייחס ללמידה אני מתכוון ללמידה מעמיקה של המוצר, תהליכי הייצור או היבוא שלו, השימוש במוצר, יתרונותיו של המוצר, חסרונותיו, המוצרים הזהים או הדומים לו, מבנה השרות (במקרה של מוצר שרותי) מה מבנה החברה ו/או המפעל, הכוחות הפועלים בו ומשפיעים על המוצר הסופי ושיווקו.
סביבת החיים הנוכחית של המוצר-איסוף מודיעין וניתוחו
מי הוא קהל המטרה של המוצר, היכן הוא נפגש עם קהל המטרה - מהן נקודות המכירה, מהן נקודות החשיפה למוצר (פרסום, תערוכות וכו'), כמה הוא עולה, מה הם המגמות בענף בו הוא פועל, מי הם המתחרים שלו, מוצרים דומים או זהים, מוצרים הנותנים מענה לאותו צורך, מה מחירם, מי הם מנהיגי השוק ועוד.
איסוף מידע על תפיסת המוצר/מותג ומיקומו בתודעת ציבור הצרכנים
ניתוח זה חשוב ביותר בכדי לזהות את נקודת הזינוק אל מרוץ השיווק. כיצד נתפס המוצר, כיצד נתפס היצרן/המשווק, מהי תרומת היצרן/המשווק למיצוב המוצר, ועוד.
לימוד האסטרטגיה העסקית
בכדי לסנכרן את תכנית השיווק עם המציאות העסקית, ולא "סתם" למלא חוברת בעצות וניתוחים אקדמיים שבינם לבין התכנות יישומן אין ולא כלום, יש להבין את מגמות הנהלת החברה, השקעות, התרחבות ייצורית, התרחבות מכירתית (פתיחת נקודות מכירה נוספות, שימוש האמצעי מכירה נוספים, יכולת עמידה ייצורית בגידול מאסיבי בהזמנות...) אלה ישלימו את התמונה הכוללת עליה ניתן להתחיל לבנות תכנית אסטרטגית שיווקית.
שלב הלמידה מתבצע במספר מודלים של איסוף מודיעין, סקרים (המתבצעים על ידי מכוני סקרים) סקרי שוק, (מדגמיים, עומק וכו') סקרי דעת קהל, ועוד. בחלק מהמקרים ראיונות עומק עם החברה והמשווקים יפיק חומר לניתוח, בחלק מהמקרים הכרות מוקדמת עם השוק תספק תשובות. והכל בהתאם למקרים הפרטניים.
ניתוח הממצאים
איסוף מודיעין מדויק, מעמיק ורחב ככל האפשר הינו רק נדבך ראשון, חשוב אך ראשון, הנדבך השני הינו נדבך ניתוח הממצאים, ניתוח מדייק יביא למסקנות יצירתיות ואופרטיביות אשר יהוו תשתית לכל אסטרטגיה שיווקית (ו/או ארגונית). ניתוח הממצאים יפרוש בפנינו תמונה בהירה ועדכנית של – המוצר, המתחרים, קהל המטרה, סביבת החיים שלו ועוד
השלב הבא: בניית אסטרטגיה שיווקית