בלוג / דור ה-Y
דור ה-Y – מהו ומה משמעויותיו
נכתב על-ידי ישראל לוי בתאריך 01/12/2016 בשעה 19:18
דור ה-Y הוא הוא הדור שנולד בסוף שנות השמונים והתשעים.
כיום בני 18-30. זהו דור אשר נולד ישירות אל תוך תרבות האינטרנט והסלולר. דור אשר גדל אל עולם ללא גבולות, עולם גלובלי, דור שלישי אשר לא גדל על פטריוטיות לדברים נשגבים הגדולים מן הפרט – הקמת המדינה, צבא...... אלא גדל על פטריוטיות אחת – אני ואושרי. קודם לכל אני, אחר כך מה שעושה אותי מאושר. דור ה-Y מעורה בכל אשר קור באופן ישיר, באמצעות 3 הקשות בסלולר הוא יודע כל מה שקורה בנושאים המעניינים אותו ובעיקר בנושאים ש"יעשו לו טוב" או יבהירו לו מה זכויותיו. "מה מגיע לו". דור ה-Y מקבל את כל התשובות במנוע החוכמה והצדק העולמי, האינטרנט. משם הוא דולה את כל הידע הנחוץ לו ומקורות הידע האחרים אינם רלוונטיים. ערכים שבדורות הקדם-אינטרנטיים היו ערכי יסוד, כגון מסורת, היסטוריה, שורשים, אינם אלא "מושגים מקבעים", ממושגים המקבעים את התודעה בעבר וככל שהם עמוקים יותר הם הופכים נייחים ולא מאפשרים לפרט ה-Y לנוע בחופשיות תוך קבלת החלטות משתנות בעולם המשתנה חדשות לבקרים. החיבור הישיר למקור המידע הגלובלי, האינטרנט, מאפשר להם לבחון אופציות אינסופיות ולבחור מהי הדרך הנכונה עבורו בכל רגע נתון, "רגע נתון" בדור ה-Y הוא מושג דינמי ולא רלוונטי באופן המיידי ביותר. לדור הY יש שפה ונורמות גלובליות, השפה האנגלית היא שפת הדור, קיצורי המילים המוכתבים ע"י הרשתות החברתיות ווטסאפ, אינסטגרם ואף הפייסבוק, הפכו לשפה. לסלנג מדובר. השפה היא אותה שפה בישראל, ובארה"ב, אירופה ובהונג-קונג. אין גבולות תרבותיים, אין גבולות פיסיים. השיח הוא שיח של כאן ועכשיו. ומחר. האתמול שייך ללא רלוונטיים. הפרט בדור ה-Y נחשף לאלפי מידעים ביום, בקבוצות השייכות, ביו טיוב וכד. בכל רגע יכול פרט ה-Y לדלג למקור מידע אחר. הוא לא יתעכב מעבר ל-3 שניות בהן הוא יחליט האם זה יגרום לו אושר או יספק במיידי את צרכיו. ומעבר לכך, הוא לא יתעכב מעבר לזמן קצוב על נושא אחד, ישמע חלקי שירים, יקרא חלקי ידיעות, ימצא בקבוצה למספר דקות וידלג לאחרת.
השינויים באופי ההתנהגות של דור ה-Y הנוכחי, יבואו לידי ביטוי עם יצירת המסגרות המשפחתיות והגעת הילדים. אולם גם אז, מבנה המשפחה כבר איננו ולא יהיה מבנה המשפחה בדורות הקודמים.
לאופיו של דור ה-Y יש משמעויות כבירות על כל התחומים, כאמור -
המבנה המשפחתי, אי הרצון להתחייב לדברים המקבעים את הפרט, כולל בתוכו גם התחייבות לזוגיות. דור ה-Y לא יכנס בברית מסגרת הנישואין האורתודוקסית המקבעת ולכן יעדיף פרט ה-Y הסכמים אחרים הניתנים לשינוי מהיר ומיידי המאפשר להם להתנתק ממחויבות קודמת ללא פגיעה. קיימת תופעה בה פרטי ה-Y מעדיפים להביא ילדים ללא בני זוג, כי זה הדבר אשר לתפיסתם יגרום להם לאושר ולכן ייזמו זאת, כאן ועכשיו ללא התחייבות לתרבות, מסורת או בני זוג, יש להדגיש כי זו תופעה המצויה בגילאים הגבוהים יותר של דור ה-Y.
צרכנות דור ה-Y היא צרכנות הנובעת גם היא מה"כאן ועכשיו" מהצורך לסיפוק האושר המיידי, תוך דליית הנתונים מהרשת הגלובלית, הכל נגיש, כרטיס אשראי ואתה נכון לעכשיו, רוכש מוצרים בבתי הכלבו הגדולים בניו-יורק או בסין או בכל נקודה בעולם הגלובלי. דור ה-Yיחיה הרחק מחוץ למסגרת האשראי.
עבודה, לעומת הוריהם וסביהם של דור ה-Y אשר ראו בקביעות בעבודה ובנאמנות לארגון ולבעליו ערך עליון, בטחון כלכלי, היכולת לספק את צורכי המשפחה עליה הם לקחו אחריות בעת יצירתה, דור ה-Y רואה בקביעות, קבעון, עוגן שמנייח את הפרט ואינו מאפשר לו לנוע במרחב בחופשיות תוך קבלת החלטות משתנות בהתאם לדרישות האושר המיידי הנקבע על ידי הגוגל והפייסבוק והווטסאפ והאינסטגרם והיו-טיוב. בדור ה-Y נעלם, כמעט, לחלוטין ערך הנאמנות לארגון או לבעליו, פרטי ה-Y רואים עד כמה ערך הנאמנות לא קידם את הוריהם, דור שלם של הורים דרך במקום כי לא ראה אופציה לנוע הלאה, לא על ידי המבוגרים האחראיים השייכים לגורמים המקבעים. הפרטים בדור ה-Y אינם אלא אזרחי עולם האינטרנט והם רואים עצמם מחוייבים רק לעצמם ולא למי שמשלם להם את שכרם.
לימודים ומקצוע בחירת מסלול הלימודים איננה בחירת מסלול אשר יענה את רצון ההורים ש"יהיה לך מקצוע מכובד ומכניס" , עולם האינטרנט ייצר מאות מקצועות שלא היו קיימים לפני מספר שנים מועט, לא רבים מוסדות הלימוד אשר עידכנו את הקורסים לדור ה-Y ועדיין מוכרים לימודים הנכונים לעבר, האינטרנט פתח אפשרויות לימוד עצמי רבות ומספר לא מבוטל של מקצועות ניתנים ללימוד עצמי ולהגעה להישגים גדולים ללא לימודים מסורתיים. עולם התקשורת מתקשר הצלחות של סטארט-אפים שיצרו אקזיטים, והפכו להיות דוגמא לחיקוי.
"כסף גדול במינימום מאמץ" דור ה-Y מעורה בחידושים הטכנולוגיים בשטח הסלולאר והמחשבים ככלל, מעורה בסרטים העתידניים, סוגד לגיבורי-העל בצד סגידה לסרטי אנימציה הבזים לתרבות העבר.
פוליטיקה בעולם בו הם אזרחים, עולם האינטרנט "לא קיימת" פוליטיקה, השיח הפתוח מאפשר שיויון זכויות בהבעות דיעה, העולם הפוליטי/מדיני נחשב לעולמם של הזקנים הלא רלוונטיים אשר מנסים לקבע אותם בתפיסות ישנות ומגבילות, תחת חוקים שיש לקיים ומגבלות על חופש הפרט, על פי תפיסתם. דור ה-Y יתרחק מפוליטיקה, כי הוא לא מאמין בהבטחות ראשי המפלגות, ובממשלות, ולכן לא ישתף פעולה וימנע ממעורבות אשר יש בה אחריות ואיום לקיבעון כולל אי הליכה להצבעה בבחירות ואי לקיחת חלק בתנועות פוליטיות. ושוב, הכלל נמצא בעדיפות שניבה לצורכי הפרט.
צבא בהתייחס לדור ה-Y בישראל, המוטיבציה נובעת בעיקרה מתחושת השייכות והרצון להוכיח עליונות של פרט ה-Y, אין קשר בין ההגשמה של העצמי הפרטי לבין "התרומה למדינה". פרט בדור ה-Y יכול להתנדב לשייטת או למטכ"ל או ל-8200, אך אם לא יתקבל או ינשור יעדיף להשתחרר מהצבא או להפוך להיות ש.ג. בקרייה. המוטיבציה אינה נובעת מרצון לשרת את המדינה אלא מסיפוק עצמי והוכחה לעליונות אישית. ההתנדבות ליחידות טכנולגיות גדלה בעיקר בגלל היותן חממה לאקזטים עתידיים.
שיווק ומכירות דור ה-Y יקנה רק מוצרים שהינם בעלי אופי גלובלי. הם ישמעו מוסיקה. גלובלית. הם יעבדו במשרות שאינן מקבעות אותם בכדי לחיות את החופש המונע מ"כאן ועכשיו". נסיון לגעת, כפי שנעשה בעבר, בנקודות המורשת, המסורת הפטריוטיות יביאו לכשלון שיווקי, ההבטחות חייבות להיות כאלה המאפשרות להם אושר מיידי ללא מאמץ ואופציה לחופש ללא אפילו רמז למסגרת מקבעת ובעלת אחריות.
גיוס פרטי ה-Y לעבודה בהצעת משרות לדור ה-Y, המשמעות לאופי/תכני המשרה היא משנית, יש משמעות לחופש שהיא מבטיחה, לאי האחריות, ולכסף שיאפשר להם לרכוש את המוצרים שיהפכו אותם למאושרים כאזרחי עולם האינטרנט. לאישיות הפרט בדור ה-Y השפעה גדולה בנושא ההעסקה, משאבי האנוש, ההשמה והגיוס. יש להניח שתוחלת החיים של פרט ה-Y המועסק במשרה תהייה קצרה בהרבה מהמוכר עד היום. המשרה איננה אלא פלטפורמה באמצעותה ניתן להגיע אל המקום הבא בו קיימת הבטחה לאושר. מכיוון שדינמיות, מינימום אחריות ומחויבות ושינוי, הם בבסיס הקיומי של פרט ה-Y על מעסיקים לבחון את הרכב המועסקים בקרב הארגון שלהם, יש להניח שאת גלעין ההעסקה (בעלי הידע והנסיון) לא יבנו על פרטי דור ה-Y, כיום התנועה בין מעסיקים של בני העשרים ועד ה-35 היא גדולה ללא כל קשר עם שביעות רצונם הנקודתי ממקום ההעסקה. יחד עם זאת יש לנצל את הכישורים ותפיסת המציאות של דור ה-Y לתועלת הארגון.
אינני מצפה לשינוי בדורות הבאים, אלא רק העמקה בניכור שבין הדורות, ותופעות שבעבר היו נחשבות למהפכניות ואנארכיסטיות יהפכו לנורמטיביות. טובת הפרט תהייה יותר ויותר קודמת לטובת הכלל והתרומה לקהילה תיעלם אלא אם כן יש בתרומה ערך מוסף לאושר הפרטי.
וכמובן, כל הנאמר במאמר זה "סובל" מהכללה. ישנם פרטי Y רבים אשר ספגו מהוריהם ערכי אחריות ונאמנות, כאלה שכן רואים בטובת הכלל משימה, שכן יראו בלימודים ובמשרה ארוכת טווח ייעוד. מעטים.
על משווקים, מעסיקים, מגייסים, האקדמיות וכו', להבין את אישיות דור ה-Y ואת שפתו, ולהתאים את עצמם לתמורות המתרחשות.
ובמאמר מוסגר הנובע מהכתוב מעלה, תופעת הפיכת הגוגל לגלעין הידע הגלובלי, והפייסבוק לבמת השיח המרכזית, תופעה זו מפחידה אותי, שהרי בהינף יד ניתן לשנות מאמרים, נתונים ובעצם לשכתב היסטוריה, בהינף יד ניתן להניע קהלים שלמים לקחת חלק בשיח המנוהל ע"י גורמים אינטרסנטיים ולשכנע אותם באמיתות או בצדק תהליך כזה או אחר אליו יובלו כצאן לטבח (או הטובח....) לגוגל ולפייסבוק יש יותר מדי כח והוא גדל מיום ליום.
כיום בני 18-30. זהו דור אשר נולד ישירות אל תוך תרבות האינטרנט והסלולר. דור אשר גדל אל עולם ללא גבולות, עולם גלובלי, דור שלישי אשר לא גדל על פטריוטיות לדברים נשגבים הגדולים מן הפרט – הקמת המדינה, צבא...... אלא גדל על פטריוטיות אחת – אני ואושרי. קודם לכל אני, אחר כך מה שעושה אותי מאושר. דור ה-Y מעורה בכל אשר קור באופן ישיר, באמצעות 3 הקשות בסלולר הוא יודע כל מה שקורה בנושאים המעניינים אותו ובעיקר בנושאים ש"יעשו לו טוב" או יבהירו לו מה זכויותיו. "מה מגיע לו". דור ה-Y מקבל את כל התשובות במנוע החוכמה והצדק העולמי, האינטרנט. משם הוא דולה את כל הידע הנחוץ לו ומקורות הידע האחרים אינם רלוונטיים. ערכים שבדורות הקדם-אינטרנטיים היו ערכי יסוד, כגון מסורת, היסטוריה, שורשים, אינם אלא "מושגים מקבעים", ממושגים המקבעים את התודעה בעבר וככל שהם עמוקים יותר הם הופכים נייחים ולא מאפשרים לפרט ה-Y לנוע בחופשיות תוך קבלת החלטות משתנות בעולם המשתנה חדשות לבקרים. החיבור הישיר למקור המידע הגלובלי, האינטרנט, מאפשר להם לבחון אופציות אינסופיות ולבחור מהי הדרך הנכונה עבורו בכל רגע נתון, "רגע נתון" בדור ה-Y הוא מושג דינמי ולא רלוונטי באופן המיידי ביותר. לדור הY יש שפה ונורמות גלובליות, השפה האנגלית היא שפת הדור, קיצורי המילים המוכתבים ע"י הרשתות החברתיות ווטסאפ, אינסטגרם ואף הפייסבוק, הפכו לשפה. לסלנג מדובר. השפה היא אותה שפה בישראל, ובארה"ב, אירופה ובהונג-קונג. אין גבולות תרבותיים, אין גבולות פיסיים. השיח הוא שיח של כאן ועכשיו. ומחר. האתמול שייך ללא רלוונטיים. הפרט בדור ה-Y נחשף לאלפי מידעים ביום, בקבוצות השייכות, ביו טיוב וכד. בכל רגע יכול פרט ה-Y לדלג למקור מידע אחר. הוא לא יתעכב מעבר ל-3 שניות בהן הוא יחליט האם זה יגרום לו אושר או יספק במיידי את צרכיו. ומעבר לכך, הוא לא יתעכב מעבר לזמן קצוב על נושא אחד, ישמע חלקי שירים, יקרא חלקי ידיעות, ימצא בקבוצה למספר דקות וידלג לאחרת.
השינויים באופי ההתנהגות של דור ה-Y הנוכחי, יבואו לידי ביטוי עם יצירת המסגרות המשפחתיות והגעת הילדים. אולם גם אז, מבנה המשפחה כבר איננו ולא יהיה מבנה המשפחה בדורות הקודמים.
לאופיו של דור ה-Y יש משמעויות כבירות על כל התחומים, כאמור -
המבנה המשפחתי, אי הרצון להתחייב לדברים המקבעים את הפרט, כולל בתוכו גם התחייבות לזוגיות. דור ה-Y לא יכנס בברית מסגרת הנישואין האורתודוקסית המקבעת ולכן יעדיף פרט ה-Y הסכמים אחרים הניתנים לשינוי מהיר ומיידי המאפשר להם להתנתק ממחויבות קודמת ללא פגיעה. קיימת תופעה בה פרטי ה-Y מעדיפים להביא ילדים ללא בני זוג, כי זה הדבר אשר לתפיסתם יגרום להם לאושר ולכן ייזמו זאת, כאן ועכשיו ללא התחייבות לתרבות, מסורת או בני זוג, יש להדגיש כי זו תופעה המצויה בגילאים הגבוהים יותר של דור ה-Y.
צרכנות דור ה-Y היא צרכנות הנובעת גם היא מה"כאן ועכשיו" מהצורך לסיפוק האושר המיידי, תוך דליית הנתונים מהרשת הגלובלית, הכל נגיש, כרטיס אשראי ואתה נכון לעכשיו, רוכש מוצרים בבתי הכלבו הגדולים בניו-יורק או בסין או בכל נקודה בעולם הגלובלי. דור ה-Yיחיה הרחק מחוץ למסגרת האשראי.
עבודה, לעומת הוריהם וסביהם של דור ה-Y אשר ראו בקביעות בעבודה ובנאמנות לארגון ולבעליו ערך עליון, בטחון כלכלי, היכולת לספק את צורכי המשפחה עליה הם לקחו אחריות בעת יצירתה, דור ה-Y רואה בקביעות, קבעון, עוגן שמנייח את הפרט ואינו מאפשר לו לנוע במרחב בחופשיות תוך קבלת החלטות משתנות בהתאם לדרישות האושר המיידי הנקבע על ידי הגוגל והפייסבוק והווטסאפ והאינסטגרם והיו-טיוב. בדור ה-Y נעלם, כמעט, לחלוטין ערך הנאמנות לארגון או לבעליו, פרטי ה-Y רואים עד כמה ערך הנאמנות לא קידם את הוריהם, דור שלם של הורים דרך במקום כי לא ראה אופציה לנוע הלאה, לא על ידי המבוגרים האחראיים השייכים לגורמים המקבעים. הפרטים בדור ה-Y אינם אלא אזרחי עולם האינטרנט והם רואים עצמם מחוייבים רק לעצמם ולא למי שמשלם להם את שכרם.
לימודים ומקצוע בחירת מסלול הלימודים איננה בחירת מסלול אשר יענה את רצון ההורים ש"יהיה לך מקצוע מכובד ומכניס" , עולם האינטרנט ייצר מאות מקצועות שלא היו קיימים לפני מספר שנים מועט, לא רבים מוסדות הלימוד אשר עידכנו את הקורסים לדור ה-Y ועדיין מוכרים לימודים הנכונים לעבר, האינטרנט פתח אפשרויות לימוד עצמי רבות ומספר לא מבוטל של מקצועות ניתנים ללימוד עצמי ולהגעה להישגים גדולים ללא לימודים מסורתיים. עולם התקשורת מתקשר הצלחות של סטארט-אפים שיצרו אקזיטים, והפכו להיות דוגמא לחיקוי.
"כסף גדול במינימום מאמץ" דור ה-Y מעורה בחידושים הטכנולוגיים בשטח הסלולאר והמחשבים ככלל, מעורה בסרטים העתידניים, סוגד לגיבורי-העל בצד סגידה לסרטי אנימציה הבזים לתרבות העבר.
פוליטיקה בעולם בו הם אזרחים, עולם האינטרנט "לא קיימת" פוליטיקה, השיח הפתוח מאפשר שיויון זכויות בהבעות דיעה, העולם הפוליטי/מדיני נחשב לעולמם של הזקנים הלא רלוונטיים אשר מנסים לקבע אותם בתפיסות ישנות ומגבילות, תחת חוקים שיש לקיים ומגבלות על חופש הפרט, על פי תפיסתם. דור ה-Y יתרחק מפוליטיקה, כי הוא לא מאמין בהבטחות ראשי המפלגות, ובממשלות, ולכן לא ישתף פעולה וימנע ממעורבות אשר יש בה אחריות ואיום לקיבעון כולל אי הליכה להצבעה בבחירות ואי לקיחת חלק בתנועות פוליטיות. ושוב, הכלל נמצא בעדיפות שניבה לצורכי הפרט.
צבא בהתייחס לדור ה-Y בישראל, המוטיבציה נובעת בעיקרה מתחושת השייכות והרצון להוכיח עליונות של פרט ה-Y, אין קשר בין ההגשמה של העצמי הפרטי לבין "התרומה למדינה". פרט בדור ה-Y יכול להתנדב לשייטת או למטכ"ל או ל-8200, אך אם לא יתקבל או ינשור יעדיף להשתחרר מהצבא או להפוך להיות ש.ג. בקרייה. המוטיבציה אינה נובעת מרצון לשרת את המדינה אלא מסיפוק עצמי והוכחה לעליונות אישית. ההתנדבות ליחידות טכנולגיות גדלה בעיקר בגלל היותן חממה לאקזטים עתידיים.
שיווק ומכירות דור ה-Y יקנה רק מוצרים שהינם בעלי אופי גלובלי. הם ישמעו מוסיקה. גלובלית. הם יעבדו במשרות שאינן מקבעות אותם בכדי לחיות את החופש המונע מ"כאן ועכשיו". נסיון לגעת, כפי שנעשה בעבר, בנקודות המורשת, המסורת הפטריוטיות יביאו לכשלון שיווקי, ההבטחות חייבות להיות כאלה המאפשרות להם אושר מיידי ללא מאמץ ואופציה לחופש ללא אפילו רמז למסגרת מקבעת ובעלת אחריות.
גיוס פרטי ה-Y לעבודה בהצעת משרות לדור ה-Y, המשמעות לאופי/תכני המשרה היא משנית, יש משמעות לחופש שהיא מבטיחה, לאי האחריות, ולכסף שיאפשר להם לרכוש את המוצרים שיהפכו אותם למאושרים כאזרחי עולם האינטרנט. לאישיות הפרט בדור ה-Y השפעה גדולה בנושא ההעסקה, משאבי האנוש, ההשמה והגיוס. יש להניח שתוחלת החיים של פרט ה-Y המועסק במשרה תהייה קצרה בהרבה מהמוכר עד היום. המשרה איננה אלא פלטפורמה באמצעותה ניתן להגיע אל המקום הבא בו קיימת הבטחה לאושר. מכיוון שדינמיות, מינימום אחריות ומחויבות ושינוי, הם בבסיס הקיומי של פרט ה-Y על מעסיקים לבחון את הרכב המועסקים בקרב הארגון שלהם, יש להניח שאת גלעין ההעסקה (בעלי הידע והנסיון) לא יבנו על פרטי דור ה-Y, כיום התנועה בין מעסיקים של בני העשרים ועד ה-35 היא גדולה ללא כל קשר עם שביעות רצונם הנקודתי ממקום ההעסקה. יחד עם זאת יש לנצל את הכישורים ותפיסת המציאות של דור ה-Y לתועלת הארגון.
אינני מצפה לשינוי בדורות הבאים, אלא רק העמקה בניכור שבין הדורות, ותופעות שבעבר היו נחשבות למהפכניות ואנארכיסטיות יהפכו לנורמטיביות. טובת הפרט תהייה יותר ויותר קודמת לטובת הכלל והתרומה לקהילה תיעלם אלא אם כן יש בתרומה ערך מוסף לאושר הפרטי.
וכמובן, כל הנאמר במאמר זה "סובל" מהכללה. ישנם פרטי Y רבים אשר ספגו מהוריהם ערכי אחריות ונאמנות, כאלה שכן רואים בטובת הכלל משימה, שכן יראו בלימודים ובמשרה ארוכת טווח ייעוד. מעטים.
על משווקים, מעסיקים, מגייסים, האקדמיות וכו', להבין את אישיות דור ה-Y ואת שפתו, ולהתאים את עצמם לתמורות המתרחשות.
ובמאמר מוסגר הנובע מהכתוב מעלה, תופעת הפיכת הגוגל לגלעין הידע הגלובלי, והפייסבוק לבמת השיח המרכזית, תופעה זו מפחידה אותי, שהרי בהינף יד ניתן לשנות מאמרים, נתונים ובעצם לשכתב היסטוריה, בהינף יד ניתן להניע קהלים שלמים לקחת חלק בשיח המנוהל ע"י גורמים אינטרסנטיים ולשכנע אותם באמיתות או בצדק תהליך כזה או אחר אליו יובלו כצאן לטבח (או הטובח....) לגוגל ולפייסבוק יש יותר מדי כח והוא גדל מיום ליום.