בלוג / מה בין האדריכל גאודי לשיווק??
הלקוח לא תמיד צודק אבל תמיד הוא הפלטפורמה ליצירות
נכתב על-ידי ישראל לוי בתאריך 17/10/2018 בשעה 15:03
בתחילתן של חלק מהרצאותי בנושאי שיווק וניהול מותגים, אני שואל את השאלה הבאה "לזכות מי יש לזקוף את עבודותיו של גאודי, האדריכל הקטלוני?" התשובה המהירה והאחידה, תמיד, היא "לגאודי כמובן, הוא האמן הדגול שעיצב מבנים שעד היום נחשבים לפורצי דרך באדריכלות" ואני ממשיך לנדנד "אתם יודעים מתי חי גאודי? מתי הוא עיצב את הכנסייה "סגרדה דה פמיליה בברצלונה?" "ב- 1883!!" נכון, גדולתו של האמן, גאודי, איננה מוטלת בספק, אולם לדעתי, את ההוקרה, את התודה על יכולתו לתרום לאנושות את גאונותו, יש לזקוף לזכות ראש העיר ברצלונה וללקוחותיו האחרים, שהשכילו ל"זרום" עם סגנונו (שזכה לקיטונות ולבקורות) המאד לא מקובל באותה עת, ובכל עת, סגנונו הייחודי פורץ הדרך, ב-1883!!!.
כן חברים יקרים, אמן יכול להיות מדהים ביצירותיו, אבל אם לא יהיה לו לקוח (או ספונסר) המאמין בו, סומך על היצירתיות שלו, על יכולתו לראות את אשר האחרים לא רואים, ומאפשר לאמן ליצור, לא תבוא יצירתיותו לידי ביטוי, והעולם יפסיד.
אוקיי, אוקיי, נעצור לשנייה כאן, אין בכוונתי להשוות אפילו בקמצוץ, אותי לגאודי ואת עבודותי וחשיבותן לאנושות, לעבודותיו. ואין בכוונתי להשוות את לקוחותי לראש העיר ברצלונה שהטיל עליו להקים את הכנסייה המדהימה (שאת בנייתה, אולי, יסיימו ב-2026!!!)
כל שאני רוצה הוא להאיר על עובדה שרבים מאנשי המקצועות היצירתיים מודעים לה, ללא לקוח או ספונסר המאמין באיש המקצוע ו"זורם" איתו, גם אם איננו "לגמרי" מבין את העבודה/היצירה, לא יוכל האדריכל או המעצב להביא לידי ביטוי את יצירתיותו.
בעשרות שנים של עבודה יצירתית ושיווקית (למעלה מ-40 שנה) חוויתי, בתחילת הדרך, מעסיקים שלא הבינו את הראש שלי ובלמו כל רעיון חדש לטובת רעיונות שחוקים, ואז החלטתי שאהפוך לעצמאי שמעסיק אנשים יצירתיים ואוכל לממש את "הראש שלי", אבל אז פגשתי בלקוחות שלעתים לא הבינו את דרך המחשבה היצירתית שלי ושל עובדי וניסו להשפיע על העבודות, גם אם הבנתם בתהליכי יצירה שאפה לאפס, אבל אתה עצמאי וצריך להכניס כסף בכדי לשלם משכורות (ולאכול) ואז אתה מתפשר ומתכופף והעבודות שהנך מוציא משולחנך אינן אלא "עבודות פשרה", לכל אורך הדרך נלחמתי ב"פשרה", היו קרבות שנוצחתי, היום אני יודע שבמערכה כולה, ניצחתי. חוויתי לקוחות שהבינו "עם מי יש להם עסק" והעניקו לי ולעובדי משרדי חופש (כמעט) מוחלט, גם אם לא תמיד הסכימו או הבינו.
השנים שחלפו הבהירו לי שאני צריך שני דברים בכדי לממש את הקריאייטיביות שלי, האחד הוא הבגרות/הנסיון הנצברים ועומדים מאחורי המותג שלי (או של משרדי). ככל שבגרתי (מילה רכה יותר מזקנתי...) צברתי "שם" והפכתי ל"מותג מקצועי" כך קל יותר היה לגרום ללקוחות לשמוע לי ולקבל את דרכי, והדבר השני אני צריך להגיע מהר ככל האפשר לניתוק מתלות בלקוחות שאינם מעריכים את עבודתי, ולברור מתוך לקוחותי את אלה שאני יכול להביע בחופשיות את דרכי היצירתית/שיווקית ובכך לעזור להם הכי הרבה, כי הם "זורמים" ומבינים שהם לא תמיד צריכים להבין ו/או להשפיע, אלא לתת לי לנתב את השיווק היצירתי בדרכי.
התמזל מזלי (אף אם הגיע אחרי צונאמי עסקי) וצמצמתי את מספר הלקוחות תוך התמקדות רק באלה שאומנם אינם ראש העיר ברצלונה, אבל השכילו לתת לי לפעול בדרכי השיווקית והיצירתית. היום אני עובד עם מספר מצומצם של לקוחות שכולם הפכו חברים, מתחום הנדל"ן, המכוניות, הספורט, הבטחון וההכשרה ומתחום המשאב האנושי.
בתחום זה, המשאב האנושי, הגעתי לחברה המנוהלת על ידי בעלים המאפשרים לי למצות כל תחום יצירתי שלי וכל רעיון שיווקי, משאת נפשו של כל בעל מקצוע. ושוב, רק לאחר שנים של עבודה משותפת הגיעו בעלי החברה (קבוצת מעוף) למקום בו הם נותנים בי אמון מלא ו"זורמים" גם אם לעתים אינם מסכימים/מבינים. זה החל לפני כ-19 שנים כאשר עמית רשף ויניב נדלר מנכ"לי החברה, הראו לי את תוצאותיו של תהליך מיתוג חזותי שהחברה עשתה, חשכו עיני, עבודה גרועה, כשאמרתי את דעתי הנחרצת הטילו עלי את המשימה (שהייתה ברובה התנדבותית כי כבר מיצו את תקציב המהלך...) ונולדה החזות המותגית החדשה של המותג "מעוף", תוך כדי תנועה ביצעתי איגום מותגי והקבוצה שפעלה תחת ריבוי מותגי משנה, החלה לפעול תחת מותג אחד. לפני חמש שנים הפכה מעוף לאחת מלקוחות "ה"פינצטה" שלי, החופש היצירתי ממנו התחלתי ליהנות איפשר לי להשפיע על החברה ולהיות נדבך בהצלחתה והפיכתה לאימפריה של תחום המשאב האנושי, כשאף אחד בחברה לא הבין מה המטרה, הקמתי מחלקת מרקום, ומצאתי עצמי עוסק בניהול המותגים, מדיה, פרינט ואמצעי שיווק ומכירה ובתמיכה פנים וחוץ ארגונית במותג, חזותו וערכיו (כולל כתיבת ההמנון והקלטתו) בשלב מסויים הוטלה עלי המטלה לטפל בתכנון ובעיצוב מותגי של 36 סניפי מעוף ברחבי הארץ. היום מתקיים קו חזותי מותגי אחיד המאפיין את כלל הסניפים של מעוף ושל החברות אותן היא רוכשת. החשיבה השיווקית והקריאייטיבית מלווה את כל פעילות השיווק של מעוף בכל הערוצים, במדיה הכתובה, בדיגיטל – אתרים, גוגל ורשתות חברתיות, באפליקציות, בסניפים בתערוכות וירידים, והיום פועלת מעוף תחת מיתוג חזותי אחיד המאפיין מותגי-על מובילים. ושוב, כל זאת יכול היה להתקיים רק באמצעות "לקוח זורם".
מצו"ב תמונות ממשרדיה החדשים של חברת CPS שנרכשה השנה ע"י מעוף, בניהול ובביצוע התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים ניתנה לי ולמחלקת המרקום יד חופשית והתוצאה........ הקונספט המותגי, הלוגויים והסיסמאות, העיצובים, הקופי, המדבקות, הכל פרי עבודה של המרקום, ובניהולי. התודה לעמית, ליניב, לאבי ולכל מי שמאמין וזורם.
בין הלקוחות, כמו מעוף, שגם הם ניחנו במעוף, מצטרפים אליעד מזרחי, אלי אזולאי, מולי לוי ודודו גרשטיין, אנשים שבזכותם חיי המקצועיים בהווה, מלאי משמעות ומושלמים (גם אם הם לא דוברי קטלונית ואני אינני גאודי).
כן חברים יקרים, אמן יכול להיות מדהים ביצירותיו, אבל אם לא יהיה לו לקוח (או ספונסר) המאמין בו, סומך על היצירתיות שלו, על יכולתו לראות את אשר האחרים לא רואים, ומאפשר לאמן ליצור, לא תבוא יצירתיותו לידי ביטוי, והעולם יפסיד.
אוקיי, אוקיי, נעצור לשנייה כאן, אין בכוונתי להשוות אפילו בקמצוץ, אותי לגאודי ואת עבודותי וחשיבותן לאנושות, לעבודותיו. ואין בכוונתי להשוות את לקוחותי לראש העיר ברצלונה שהטיל עליו להקים את הכנסייה המדהימה (שאת בנייתה, אולי, יסיימו ב-2026!!!)
כל שאני רוצה הוא להאיר על עובדה שרבים מאנשי המקצועות היצירתיים מודעים לה, ללא לקוח או ספונסר המאמין באיש המקצוע ו"זורם" איתו, גם אם איננו "לגמרי" מבין את העבודה/היצירה, לא יוכל האדריכל או המעצב להביא לידי ביטוי את יצירתיותו.
בעשרות שנים של עבודה יצירתית ושיווקית (למעלה מ-40 שנה) חוויתי, בתחילת הדרך, מעסיקים שלא הבינו את הראש שלי ובלמו כל רעיון חדש לטובת רעיונות שחוקים, ואז החלטתי שאהפוך לעצמאי שמעסיק אנשים יצירתיים ואוכל לממש את "הראש שלי", אבל אז פגשתי בלקוחות שלעתים לא הבינו את דרך המחשבה היצירתית שלי ושל עובדי וניסו להשפיע על העבודות, גם אם הבנתם בתהליכי יצירה שאפה לאפס, אבל אתה עצמאי וצריך להכניס כסף בכדי לשלם משכורות (ולאכול) ואז אתה מתפשר ומתכופף והעבודות שהנך מוציא משולחנך אינן אלא "עבודות פשרה", לכל אורך הדרך נלחמתי ב"פשרה", היו קרבות שנוצחתי, היום אני יודע שבמערכה כולה, ניצחתי. חוויתי לקוחות שהבינו "עם מי יש להם עסק" והעניקו לי ולעובדי משרדי חופש (כמעט) מוחלט, גם אם לא תמיד הסכימו או הבינו.
השנים שחלפו הבהירו לי שאני צריך שני דברים בכדי לממש את הקריאייטיביות שלי, האחד הוא הבגרות/הנסיון הנצברים ועומדים מאחורי המותג שלי (או של משרדי). ככל שבגרתי (מילה רכה יותר מזקנתי...) צברתי "שם" והפכתי ל"מותג מקצועי" כך קל יותר היה לגרום ללקוחות לשמוע לי ולקבל את דרכי, והדבר השני אני צריך להגיע מהר ככל האפשר לניתוק מתלות בלקוחות שאינם מעריכים את עבודתי, ולברור מתוך לקוחותי את אלה שאני יכול להביע בחופשיות את דרכי היצירתית/שיווקית ובכך לעזור להם הכי הרבה, כי הם "זורמים" ומבינים שהם לא תמיד צריכים להבין ו/או להשפיע, אלא לתת לי לנתב את השיווק היצירתי בדרכי.
התמזל מזלי (אף אם הגיע אחרי צונאמי עסקי) וצמצמתי את מספר הלקוחות תוך התמקדות רק באלה שאומנם אינם ראש העיר ברצלונה, אבל השכילו לתת לי לפעול בדרכי השיווקית והיצירתית. היום אני עובד עם מספר מצומצם של לקוחות שכולם הפכו חברים, מתחום הנדל"ן, המכוניות, הספורט, הבטחון וההכשרה ומתחום המשאב האנושי.
בתחום זה, המשאב האנושי, הגעתי לחברה המנוהלת על ידי בעלים המאפשרים לי למצות כל תחום יצירתי שלי וכל רעיון שיווקי, משאת נפשו של כל בעל מקצוע. ושוב, רק לאחר שנים של עבודה משותפת הגיעו בעלי החברה (קבוצת מעוף) למקום בו הם נותנים בי אמון מלא ו"זורמים" גם אם לעתים אינם מסכימים/מבינים. זה החל לפני כ-19 שנים כאשר עמית רשף ויניב נדלר מנכ"לי החברה, הראו לי את תוצאותיו של תהליך מיתוג חזותי שהחברה עשתה, חשכו עיני, עבודה גרועה, כשאמרתי את דעתי הנחרצת הטילו עלי את המשימה (שהייתה ברובה התנדבותית כי כבר מיצו את תקציב המהלך...) ונולדה החזות המותגית החדשה של המותג "מעוף", תוך כדי תנועה ביצעתי איגום מותגי והקבוצה שפעלה תחת ריבוי מותגי משנה, החלה לפעול תחת מותג אחד. לפני חמש שנים הפכה מעוף לאחת מלקוחות "ה"פינצטה" שלי, החופש היצירתי ממנו התחלתי ליהנות איפשר לי להשפיע על החברה ולהיות נדבך בהצלחתה והפיכתה לאימפריה של תחום המשאב האנושי, כשאף אחד בחברה לא הבין מה המטרה, הקמתי מחלקת מרקום, ומצאתי עצמי עוסק בניהול המותגים, מדיה, פרינט ואמצעי שיווק ומכירה ובתמיכה פנים וחוץ ארגונית במותג, חזותו וערכיו (כולל כתיבת ההמנון והקלטתו) בשלב מסויים הוטלה עלי המטלה לטפל בתכנון ובעיצוב מותגי של 36 סניפי מעוף ברחבי הארץ. היום מתקיים קו חזותי מותגי אחיד המאפיין את כלל הסניפים של מעוף ושל החברות אותן היא רוכשת. החשיבה השיווקית והקריאייטיבית מלווה את כל פעילות השיווק של מעוף בכל הערוצים, במדיה הכתובה, בדיגיטל – אתרים, גוגל ורשתות חברתיות, באפליקציות, בסניפים בתערוכות וירידים, והיום פועלת מעוף תחת מיתוג חזותי אחיד המאפיין מותגי-על מובילים. ושוב, כל זאת יכול היה להתקיים רק באמצעות "לקוח זורם".
מצו"ב תמונות ממשרדיה החדשים של חברת CPS שנרכשה השנה ע"י מעוף, בניהול ובביצוע התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים ניתנה לי ולמחלקת המרקום יד חופשית והתוצאה........ הקונספט המותגי, הלוגויים והסיסמאות, העיצובים, הקופי, המדבקות, הכל פרי עבודה של המרקום, ובניהולי. התודה לעמית, ליניב, לאבי ולכל מי שמאמין וזורם.
בין הלקוחות, כמו מעוף, שגם הם ניחנו במעוף, מצטרפים אליעד מזרחי, אלי אזולאי, מולי לוי ודודו גרשטיין, אנשים שבזכותם חיי המקצועיים בהווה, מלאי משמעות ומושלמים (גם אם הם לא דוברי קטלונית ואני אינני גאודי).