בלוג / הפכנו לחברה של אלגוריתמים המאיימים על קיום חופש האדם
הרהורים על קצה המזלג
נכתב על-ידי ישראל לוי בתאריך 12/11/2018 בשעה 08:11
קיימות כיום מערכות CRM רבות של ניהול קשרי לקוחות Customer relationship מערכות העוסקות בשירות לקוחות. מערכות הנשענות על מאגר מידע רחב המאפשר הצלבת נתונים וניתוח של הרגלי התנהגות (קיימים ומשתנים) של לקוחות הארגון (קיימים ופוטנציאליים) בסיסי הנתונים של מערכת ה CRM מאפשרים שילוב של פעילויות שיווק ומכירה עם שימור לקוחות ופיתוח לקוחות חדשים.
כיום ה- BIG DATA – הכמות ה"מטורפת" של המידע הנאגר באין ספור בסיסי הנתונים, פרצה כבר מזמן את גבול ההגדרה "ניהול הלקוחות", אנחנו חיים בעידן של צבר מידע מודיעיני, חלקו הגדול נשען על מקורות גלויים וחלקו על מקורות גלויים פחות או סמויים/נסתרים.
אנחנו חיים בעידן ה- Customer Intelligence Data – CID
המידע העצום של ה BD שנאגר ונאגר היה חסר תועלת ללא מערכות המאפשרות לאדם לנתח ולהסיק מסקנות, אולם ניתן לאמר שכמות המידע כבר אינה ניתנת לשליטה אנושית המתבססת על מערכות נשלטות אדם בלבד. ה BD הפכה בסיס נתונים עליו מפותחות ופועלות מערכות הבינה המלאכותית –
AI-Artificial Intelligence מערכות לומדות, מנתחות ומתפתחות. מערכות המקבלות החלטות הנובעות מניתוחי נתוני ה BD מערכות מהן מוצאים כל השיקולים האנושיים ופועלות רק על קוד מתפתח. Customer Intelligence Data – CID אינסוף נתונים תמידי המתעדכן בכל דקה. התקשורת הכלכלית והחברתית היא דיגיטלית. בשנייה בה אנחנו מתחברים למחשב, למובייל, לכספומט, קונה כרטיס רכבת, מזמין סרט או לכל מכשיר מבוסס רשת, מיד נאספים עלינו נתונים, ואנחנו הלקוחות העכשוויים או העתידיים של איזשהו ארגון, כלכלי או חברתי, מדיני או פוליטי. על כל אחד ואחת מאיתנו נאסף מידע מודיעיני שלעתים אף אנחנו איננו מודעים לעומקו. מתבצע עלינו תהליך פרופיילינג Profiling מעמיק. מעמיק יותר מאשר אנו משערים. שהרי הגלישה ברשת בדרך כלל איננה תמיד מודעית לא אחת היא תת-מודעית, והשימוש במכונות מקוונות המבטיחות פרטיות ושימור נתונינו, כל אלה מובילים למסקנות הנובעות מטפטוף מידע תמידי על הרגלי הגלישה שלנו, הצריכה שלנו, כלכלית, חברתית, תרבותית, מה מעניין אותנו יותר ומה מעניין פחות, איזה טעם יש לנו ומה דוחה אותנו, חלקיקי שניה של התעכבות שלנו על תמונה, פוסט או אתר, כל רכישה גלויה או סמויה, כל תנועה שלנו המזוהה ע"י מערכת זיהוי קוראת פנים, לווין המצלם את מקום מגורינו המשוייך לנו, הכל, כל דקה מחיינו, הכל נרשם ומשוייך. כל אלה הופכים להיות בסיס הנתונים של הפרופיל שלנו המאוחסן ב BD. ומעתה אפשר למערכת ה- AI לסרוק את קוד הפרופיל שלנו ולמכור לנו, לשכנע אותנו, לחשוף אותנו לתכנים התואמים בדיוק את פרופיל שלנו. נגמרה הפרטיות. כל אחת ואחד מאיתנו חשוף לעולם מבלי יכולת להסתתר. אנחנו גלויים כמו תינוק עירום בן-יומו השוכב באמצע שדה קרב עם מטרה המסומנת על גבו.
אני אישית, גם אם אני נדהם ונפעם מההתפתחויות הטכנולוגיות, אני יותר ויותר דואג, שהרי ככל שהטכנולוגיה מתקדמת כך היא הופכת נגישה יותר ויותר, המידע הנאגר על כל אחד אולי משרת את אנשי השיווק, אבל כבר לא רק, הוא משרת כוחות אפלים, הוא משרת מערכות חסרות לב ונשמה הפועלות רק על סמך הנחיות ה-AI. אם עדיין זה לא קרה, ויתכן שכבר כן, כאשר ניתוחים, מסקנות ויישומים, יוציאו מהמשוואה את הלב והנשמה האנושיים, יקום הגולם על יוצרו. שהרי אולי בשלב א' ה-AI נוצר על ידי גורם אנושי, אולם בהיותו "יישות לומדת ומתפתחת" ה-AI יגיע למקומות בהם "לא דרכה רגל אדם". וגם חוקי הרובוטיקה של אסימוב לא יעמדו לנו. בני האדם.
כיום ה- BIG DATA – הכמות ה"מטורפת" של המידע הנאגר באין ספור בסיסי הנתונים, פרצה כבר מזמן את גבול ההגדרה "ניהול הלקוחות", אנחנו חיים בעידן של צבר מידע מודיעיני, חלקו הגדול נשען על מקורות גלויים וחלקו על מקורות גלויים פחות או סמויים/נסתרים.
אנחנו חיים בעידן ה- Customer Intelligence Data – CID
המידע העצום של ה BD שנאגר ונאגר היה חסר תועלת ללא מערכות המאפשרות לאדם לנתח ולהסיק מסקנות, אולם ניתן לאמר שכמות המידע כבר אינה ניתנת לשליטה אנושית המתבססת על מערכות נשלטות אדם בלבד. ה BD הפכה בסיס נתונים עליו מפותחות ופועלות מערכות הבינה המלאכותית –
AI-Artificial Intelligence מערכות לומדות, מנתחות ומתפתחות. מערכות המקבלות החלטות הנובעות מניתוחי נתוני ה BD מערכות מהן מוצאים כל השיקולים האנושיים ופועלות רק על קוד מתפתח. Customer Intelligence Data – CID אינסוף נתונים תמידי המתעדכן בכל דקה. התקשורת הכלכלית והחברתית היא דיגיטלית. בשנייה בה אנחנו מתחברים למחשב, למובייל, לכספומט, קונה כרטיס רכבת, מזמין סרט או לכל מכשיר מבוסס רשת, מיד נאספים עלינו נתונים, ואנחנו הלקוחות העכשוויים או העתידיים של איזשהו ארגון, כלכלי או חברתי, מדיני או פוליטי. על כל אחד ואחת מאיתנו נאסף מידע מודיעיני שלעתים אף אנחנו איננו מודעים לעומקו. מתבצע עלינו תהליך פרופיילינג Profiling מעמיק. מעמיק יותר מאשר אנו משערים. שהרי הגלישה ברשת בדרך כלל איננה תמיד מודעית לא אחת היא תת-מודעית, והשימוש במכונות מקוונות המבטיחות פרטיות ושימור נתונינו, כל אלה מובילים למסקנות הנובעות מטפטוף מידע תמידי על הרגלי הגלישה שלנו, הצריכה שלנו, כלכלית, חברתית, תרבותית, מה מעניין אותנו יותר ומה מעניין פחות, איזה טעם יש לנו ומה דוחה אותנו, חלקיקי שניה של התעכבות שלנו על תמונה, פוסט או אתר, כל רכישה גלויה או סמויה, כל תנועה שלנו המזוהה ע"י מערכת זיהוי קוראת פנים, לווין המצלם את מקום מגורינו המשוייך לנו, הכל, כל דקה מחיינו, הכל נרשם ומשוייך. כל אלה הופכים להיות בסיס הנתונים של הפרופיל שלנו המאוחסן ב BD. ומעתה אפשר למערכת ה- AI לסרוק את קוד הפרופיל שלנו ולמכור לנו, לשכנע אותנו, לחשוף אותנו לתכנים התואמים בדיוק את פרופיל שלנו. נגמרה הפרטיות. כל אחת ואחד מאיתנו חשוף לעולם מבלי יכולת להסתתר. אנחנו גלויים כמו תינוק עירום בן-יומו השוכב באמצע שדה קרב עם מטרה המסומנת על גבו.
אני אישית, גם אם אני נדהם ונפעם מההתפתחויות הטכנולוגיות, אני יותר ויותר דואג, שהרי ככל שהטכנולוגיה מתקדמת כך היא הופכת נגישה יותר ויותר, המידע הנאגר על כל אחד אולי משרת את אנשי השיווק, אבל כבר לא רק, הוא משרת כוחות אפלים, הוא משרת מערכות חסרות לב ונשמה הפועלות רק על סמך הנחיות ה-AI. אם עדיין זה לא קרה, ויתכן שכבר כן, כאשר ניתוחים, מסקנות ויישומים, יוציאו מהמשוואה את הלב והנשמה האנושיים, יקום הגולם על יוצרו. שהרי אולי בשלב א' ה-AI נוצר על ידי גורם אנושי, אולם בהיותו "יישות לומדת ומתפתחת" ה-AI יגיע למקומות בהם "לא דרכה רגל אדם". וגם חוקי הרובוטיקה של אסימוב לא יעמדו לנו. בני האדם.